Maturitné témy B2
1. Rodina a spoločnosť
- životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote)
- členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby)
- rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy)
- predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci
- rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a problémy monoparentálnych rodín)
2. Domov a bývanie
- môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, zariadenie miestností)
- bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody)
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní)
- domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách)
- problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách
3. Ľudské telo, starostlivosť o zdravie
- ľudské telo
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesný a duševný stav, návšteva u lekára, v lekárni
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena)
- zdravotnícka starostlivosť (štátne a súkromné zdravotníctvo – prevencia, odborní lekári, zdravotné poisťovne)
- stresové situácie v živote človeka
4. Doprava a cestovanie
- prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne)
- dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov)
- individuálne a kolektívne cestovanie (doprava, ubytovanie a stravovanie)
- cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti
- možnosti cestovania do zahraničia
5. Vzdelávanie
- školský systém (školy a školské zariadenia, organizácia školského roka, skúšky a hodnotenie, prázdniny)
- vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, aktivity na hodine, príprava na vyučovanie)
- život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové)
- štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, jazykové kurzy, au-pair)
- vzťah učiteľa k žiakovi a opačne
6. Človek a príroda
- ročné obdobia, počasie
- príroda okolo nás – fauna a flóra
- životné prostredie (ochrana životného prostredia, znečistenie pôdy, vôd a ovzdušia), prírodné katastrofy
- ochrana životného prostredia (národné parky, chránené územia, environmentálna výchova)
- vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, agroturistika)
7. Voľný čas, záľuby a životný štýl
- možnosti trávenia voľného času
- organizovanie voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky)
- individuálne záľuby – kultúra a umenie (literatúra, hudba, film), ručné práce, športové aktivity
- zmeny v spoločnosti a ich vplyv na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
- trávenie voľného času rôznych vekových kategórií
8. Stravovanie
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo
- stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii)
- národné kuchyne – zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie)
- medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)
- zdravá výživa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty)
9. Multikultúrna spoločnosť
- sviatky – zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia)
- spolunažívanie ľudí rôznych národností
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia
- rasová diskriminácia, intolerancia a násilie, vzťah k menšinám v našej spoločnosti
- kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe a vo svete
10. Obliekanie a móda
- vplyv počasia a podnebia na odievanie
- odev a doplnky na rôzne príležitosti
- výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie
- módne trendy – farby a štýly, tvorcovia, módne prehliadky
- „Šaty robia človeka“, šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevmi, u krajčíra)
11. Šport
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport)
- šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne)
- význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter)
- významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry
- životný štýl športovcov
12. Obchod a služby
- nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská)
- služby (pošta, banka, cestovná kancelária, čerpacia stanica, hotel, kaderníctvo a pod.)
- reklama a vplyv reklamy na zákazníkov
- druhy a spôsoby nákupu a platenia (kamenný obchod verzus internetový obchod, nákup v hotovosti, kartou, na splátky)
- zahraničné výrobky verzus slovenské výrobky
13. Krajiny, mestá a miesta
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin)
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte)
- turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá
- miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie
- miesto mojich snov
14. Kultúra a umenie
- kultúra a umenie v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec)
- obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, osobnosti)
- návšteva kultúrneho podujatia
- hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra
- ďalšie druhy umenia
15. Knihy a literatúra
- knihy – faktory ovplyvňujúce výber kníh na čítanie
- obľúbený autor a žánre
- prečítané dielo anglicky píšuceho autora
- e-knihy, audio knihy, knihy v tlačenej verzii (porovnanie – klady a zápory)
- vzťah mladých ľudí k čítaniu (knižnice, kníhkupectvá)
16. Človek a spoločnosť
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole)
- spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy a blahoželania), etiketa návštev (dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie)
- normy a ich dodržiavanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
- pomoc a prejavy záujmu o spoluobčanov v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a podoby), charita
- vplyv spoločnosti na rodinu
17. Komunikácia a jej formy
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna)
- komunikácia v rôznych situáciách na verejnosti a v súkromí
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač – elektronická pošta, sociálne siete, iné komunikačné nástroje)
- jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba cudzích jazykov, ich využitie a rozšírenosť)
- používanie spisovnej a nespisovnej formy jazyka
18. Masmédiá
- typy masovokomunikačných prostriedkov (printové a elektronické médiá, ich využitie, výhody a nevýhody)
- tlač (noviny, časopisy)
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť rôznych typov programov)
- vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti
- internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť
19. Mládež a jej svet
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda, vnútorná charakteristika, záujmy)
- postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny)
- vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty – príčiny, prejavy, dôsledky)
- príčiny a následky užívania alkoholu, fajčenia a drog
- predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)
20. Zamestnanie
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia
- trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, rekvalifikácia, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor)
- pracovný čas a voľný čas (efektivita práce, nové technológie)
- pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálny systém)
- kariéra verzus rodinný život
21. Veda a technika v službách ľudstva
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje a pomôcky v domácnosti)
- pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky
- veda a technika v službách človeka
- zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné choroby)
- človek a veda a technika v budúcnosti (nahradenie učiteľa počítačom, deti a počítače, únik mozgov)
22. Vzory a ideály
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt
- človek, ktorého si vážim
- skutoční a literárni hrdinovia
- hrdinom sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie človeka v hraničnej situácii)
- ja ako hrdina
23. Vzťahy medzi ľuďmi
- medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné)
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje), stretnutia, oslavy
- spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k znevýhodneným skupinám)
- agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť okolo nás (príčiny, dôsledky, postoje a reakcie ľudí)
- možnosti riešenia konfliktov
24. Slovensko
- krajina a obyvatelia
- miesta, ktoré by som odporučil cudzincom
- zvyky, tradície, konvencie
- stereotypy a predsudky
- miesto Slovenska v zjednotenej Európe
25. Krajina, ktorej jazyk sa učím
- krajina a obyvatelia
- miesto, ktoré by som rád navštívil
- osobitosti krajiny, zvyky, tradície a konvencie
- stereotypy a predsudky
- jej miesto vo svete
(Zdroj: Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z anglického jazyka, úrovne B1 a B2, ŠPÚ)
Chceš PDF s témami?
Vyplnením a odoslaním formulára vyjadruješ súhlas so spracovaním osobných údajov.