Maturitné témy B2

1. Rodina a spoločnosť

  • životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav,  významné momenty v živote) 
  • členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby)
  • rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc  v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy) 
  • predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci
  • rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy  a problémy monoparentálnych rodín)

2. Domov a bývanie

  • môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, zariadenie miestností) 
  • bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody)
  • ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní)
  • domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách) 
  • problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách

3. Ľudské telo, starostlivosť o zdravie

  • ľudské telo 
  • bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesný a duševný stav, návšteva u lekára, v lekárni 
  • zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena)
  • zdravotnícka starostlivosť (štátne a súkromné zdravotníctvo – prevencia, odborní  lekári, zdravotné poisťovne) 
  • stresové situácie v živote človeka

4. Doprava a cestovanie

  • prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku,  služobne) 
  • dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov) 
  • individuálne a kolektívne cestovanie (doprava, ubytovanie a stravovanie)  
  • cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti 
  • možnosti cestovania do zahraničia

5. Vzdelávanie

  • školský systém (školy a školské zariadenia, organizácia školského roka, skúšky a hodnotenie, prázdniny) 
  • vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, aktivity na hodine, príprava  na vyučovanie)
  • život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové)
  • štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, jazykové kurzy, au-pair)
  • vzťah učiteľa k žiakovi a opačne

6. Človek a príroda

  • ročné obdobia, počasie
  • príroda okolo nás – fauna a flóra
  • životné prostredie (ochrana životného prostredia, znečistenie pôdy, vôd a ovzdušia),  prírodné katastrofy
  • ochrana životného prostredia (národné parky, chránené územia, environmentálna  výchova) 
  • vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, agroturistika) 

7. Voľný čas, záľuby a životný štýl

  • možnosti trávenia voľného času 
  • organizovanie voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky)
  • individuálne záľuby – kultúra a umenie (literatúra, hudba, film), ručné práce, športové  aktivity
  • zmeny v spoločnosti a ich vplyv na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
  • trávenie voľného času rôznych vekových kategórií

8. Stravovanie

  • jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo
  • stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii)
  • národné kuchyne – zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie)
  • medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality) 
  • zdravá výživa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty)

9. Multikultúrna spoločnosť

  • sviatky – zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne  podujatia)
  • spolunažívanie ľudí rôznych národností
  • zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami,  tolerancia
  • rasová diskriminácia, intolerancia a násilie, vzťah k menšinám v našej spoločnosti 
  • kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe a vo svete

10. Obliekanie a móda

  • vplyv počasia a podnebia na odievanie 
  • odev a doplnky na rôzne príležitosti 
  • výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie 
  • módne trendy – farby a štýly, tvorcovia, módne prehliadky 
  • „Šaty robia človeka“, šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevmi, u krajčíra)

11. Šport

  • druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný  a profesionálny šport) 
  • šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne)
  • význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti,  charakter)
  • významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry 
  • životný štýl športovcov 

12. Obchod a služby

  • nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská) 
  • služby (pošta, banka, cestovná kancelária, čerpacia stanica, hotel, kaderníctvo a pod.)
  • reklama a vplyv reklamy na zákazníkov
  • druhy a spôsoby nákupu a platenia (kamenný obchod verzus internetový obchod, nákup  v hotovosti, kartou, na splátky) 
  • zahraničné výrobky verzus slovenské výrobky

13. Krajiny, mestá a miesta

  • dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin) 
  • sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte)
  • turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá
  • miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie
  • miesto mojich snov

14. Kultúra a umenie

  • kultúra a umenie v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus,  tanec) 
  • obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, osobnosti) 
  • návšteva kultúrneho podujatia 
  • hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra 
  • ďalšie druhy umenia 

15. Knihy a literatúra

  • knihy – faktory ovplyvňujúce výber kníh na čítanie 
  • obľúbený autor a žánre
  • prečítané dielo anglicky píšuceho autora
  • e-knihy, audio knihy, knihy v tlačenej verzii (porovnanie – klady a zápory) 
  • vzťah mladých ľudí k čítaniu (knižnice, kníhkupectvá)

16. Človek a spoločnosť

  • morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole) 
  • spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy a blahoželania), etiketa návštev (dôvody a čas,  témy rozhovorov, pohostenie)
  • normy a ich dodržiavanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
  • pomoc a prejavy záujmu o spoluobčanov v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody  a podoby), charita 
  • vplyv spoločnosti na rodinu

17. Komunikácia a jej formy

  • typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna) 
  • komunikácia v rôznych situáciách na verejnosti a v súkromí
  • moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač – elektronická pošta, sociálne  siete, iné komunikačné nástroje)
  • jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba cudzích jazykov, ich využitie  a rozšírenosť) 
  • používanie spisovnej a nespisovnej formy jazyka

18. Masmédiá

  • typy masovokomunikačných prostriedkov (printové a elektronické médiá, ich využitie,  výhody a nevýhody) 
  • tlač (noviny, časopisy)
  • rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť rôznych typov programov)
  • vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti 
  • internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť

19. Mládež a jej svet

  • charakteristika mladých (zovňajšok, móda, vnútorná charakteristika, záujmy) 
  • postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé  rodiny)
  • vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty – príčiny, prejavy, dôsledky)
  • príčiny a následky užívania alkoholu, fajčenia a drog 
  • predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)

20. Zamestnanie

  • typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia 
  • trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, rekvalifikácia, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor)
  • pracovný čas a voľný čas (efektivita práce, nové technológie)
  • pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálny systém) 
  • kariéra verzus rodinný život

21. Veda a technika v službách ľudstva

  • život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje a pomôcky  v domácnosti) 
  • pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky
  • veda a technika v službách človeka
  • zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné  choroby) 
  • človek a veda a technika v budúcnosti (nahradenie učiteľa počítačom, deti a počítače,  únik mozgov) 

22. Vzory a ideály

  • pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt 
  • človek, ktorého si vážim
  • skutoční a literárni hrdinovia
  • hrdinom sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie človeka v hraničnej situácii) 
  • ja ako hrdina

23. Vzťahy medzi ľuďmi

  • medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné) 
  • priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje), stretnutia, oslavy
  • spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k znevýhodneným skupinám)
  • agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť okolo nás (príčiny, dôsledky, postoje  a reakcie ľudí) 
  • možnosti riešenia konfliktov

24. Slovensko

  • krajina a obyvatelia 
  • miesta, ktoré by som odporučil cudzincom
  • zvyky, tradície, konvencie
  • stereotypy a predsudky 
  • miesto Slovenska v zjednotenej Európe 

25. Krajina, ktorej jazyk sa učím

  • krajina a obyvatelia 
  • miesto, ktoré by som rád navštívil
  • osobitosti krajiny, zvyky, tradície a konvencie
  • stereotypy a predsudky 
  • jej miesto vo svete

(Zdroj: Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z anglického jazyka, úrovne B1 a B2, ŠPÚ)

Chceš PDF s témami?

Vyplnením a odoslaním formulára vyjadruješ súhlas so spracovaním osobných údajov.